Onze (reis)maand december

3 januari 2017 - Ramsgate, Australië

Allereerst wensen wij jullie allemaal een heel gelukkig nieuwjaar! Ons hoogtepunt van 2016 was natuurlijk onze reis naar Australië en onze tijd in Bali.

26 november zijn we aangekomen in de grandioze villa in Bali, waar we herenigd zijn met het gezin van Evelien. Wat er 's avonds allemaal al heel mooi uitzag, was de dag erna alleen nog maar mooier. Een prachtig groot huis dat zo gebouwd was dat je vooral buiten leefde. Ook hadden we een heerlijk zwembad, met uitzicht op de zee. Kortom, een sprookjes villa. Deze periode hebben we echt geleefd als royals, er werd voor ons gekookt, we werden overal naartoe gereden waar we maar wilden en we hebben genoten van heerlijke massages. Ook was er meer genoeg tijd om Bali te verkennen!

Een van de eerste dagen zijn we op pad gegaan om de omgeving te verkennen. Samen met onze chauffeur (en tevens gids) Putu zijn we naar de Mundu waterval geweest. Naar eigen zeggen was Willibrord bijna aangevallen door een slang, maar gelukkig heeft ie het overleefd! Hierna bracht Putu ons naar een koffie branderij van de speciale civet koffiesoort. Ook kregen we hier een uitgebreide wandeling door de kruidentuin, waar we van alles hebben geleerd over verschillende soorten kruiden en deze ook mochten ruiken. Na afloop kregen we een thee proeverij, waarbij we alle kruidentheetjes hebben kunnen proeven. Onze laatste stop was bij warm waterbronnen, waar we nog een heerlijke duik hebben genomen en lekker konden ontspannen.

De dag hierna hebben we gesnorkeld bij het Menjangan eiland. Dit was werkelijk waar fantastisch. Met een bootje gingen we naar de snorkelplek en toen we eenmaal in het water lagen, keken we onze ogen uit. Het was net of we in een tropisch aquarium aan het zwemmen waren! En naast vele gekleurde vissen hebben we natuurlijk ook Nemo gespot. Het was echt magisch mooi. Op de terugweg naar de villa zijn we nog langs een tempel gegaan waar allemaal aapjes zaten. Het was erg grappig om te zien dat deze beesten gewoon tussen de mensen rondliepen.

Ook hebben we een prachtige wandeling door de rijstvelden gedaan. Hier werden we rondgeleid door Putu (een andere dan de chauffeur), hij vertelde ons veel over het land Bali en over de cultuur en de gebruiken. Halverwege de wandeling hadden we een rust stop, waar we kokosnoot water recht uit de versgeplukte kokosnoten hebben gedronken. Een heel gedoe, maar erg lekker als je de goede techniek hebt uitgevonden. Na de wandeling stond ons een heerlijke lunch te wachten die Rida (vrouw van Putu) had klaargemaakt voor ons. Het was een echte Indonesische rijsttafel met onder andere Soto Ayam en Gado Gado.

Om maar even de echte toerist uit te hangen, zijn we naar de grote stad Ubud geweest. Ubud wordt gezien als het culturele hart van Bali. Allereerst zijn we naar een Buddha to Buddha fabriek geweest. Hier hebben de vrouwen zichzelf getrakteerd op wat mooie sieraden. Ook zijn we die dag naar Monkey Forest geweest. Een park waar ontzettend veel apen los rondlopen, eigenlijk waren overal waar je keek heel veel apen. Als afsluiter van de dag hebben we nog een rondje door Ubud gelopen en wat souvenirtjes gekocht.

Ook hebben we een echte Balinese kookles gevolgd. Hierbij gingen we 's ochtends al vroeg naar de markt, om later met deze ingrediënten te gaan koken. De gerechten die we hebben gemaakt waren: Crispy tempé, Chicken curry, Fish pepes, Babi kecap, Uraban. Erg lekker allemaal, en mooie recepten om thuis ook eens uit te proberen.

De dag hierna moesten we al vroeg ons bed uit, want we gingen op zoek naar dolfijnen. Door 2 bootjes werden we voor de villa opgehaald. Na een stukje varen, kwamen we op de plek waar veel dolfijnen zitten. Hier lagen dan ook zo'n 50 bootjes met toeristen te wachten op een dolfijn. Het was erg druk op het water, maar we hebben veel dolfijnen kunnen spotten.

Op 5 december hadden we pakjesavond gevierd op Bali. We begonnen met een heerlijk diner dat Barbara geregeld had als bedankje. De werknemers van de villa hadden erg hun best gedaan en zij hadden dan ook een heerlijke rijsttafel voor ons gemaakt. Hierna hebben we onder het genot van pepernoten en chocoladeletters onze pakjes uitgepakt, het was een gezellige avond.

Aangezien we de volgende dag pas in de avond naar Brisbane zouden vliegen, hebben we onderweg naar het vliegveld nog verschillende dingen gedaan. Zo zijn we gestopt bij 2 verschillende tempels. Ook zijn we naar de Botanic Gardens van Bali geweest. Dit park was echter zo groot dat we er met de auto doorheen moesten. Als afsluiter van deze mooie reis, hebben we met zijn allen nog wat gegeten op het strand. Hierna gingen Joris, Carlijn en Barbara weer naar huis en gingen wij samen met de ouders van Evelien door naar Brisbane, Australië.

Eenmaal aangekomen in Brisbane, waren we allemaal erg moe van de vlucht. Na een rondje te hebben gelopen door de stad, wilden we dan ook graag naar bed. 's Avonds zijn we nog lekker de stad in gegaan voor een hapje en een drankje. Helaas hadden we maar 1 dag in Brisbane, maar de sfeer die in deze stad hing beviel ons erg goed.

De ochtend daarna was het tijd om onze campervan op te halen en op pad te gaan. Onze eerste stop was Noosa, een tussenstop op de route naar Torquay. In Torquay heeft onze campervan een aantal dagen op de camping gestaan. Want wij gingen op 2-daagse tour naar Fraser Island.

Vanaf de camping werden we opgehaald door een tourbus die ons naar de ferry bracht. Eenmaal van de ferry, stond een grote four wheel drive bus ons op te wachten. Onze buschauffeur en gids van deze tour was Butch. Omdat Fraser Island een zandeiland is dat voor 96% uit natuur bestaat, waren er bijna geen verharde wegen maar bospaden. Hier knalden we dan ook gewoon overheen met de bus, waardoor we soms bijna met ons hoofd tegen het plafond aan kwamen. De eerste bestemming was Lake Mckenzie, een super blauw meer met een prachtig wit strand. Ook hebben we hier een Dingo gespot, die natuurlijk weer bij onze tassen moest gaan snuffelen. Waar overal staat dat je geen eten mag meenemen, leek het de ouders van Evelien wel een goed idee om bananen in de tas te doen... Na een heerlijke duik in het meer gingen we verder naar een stuk regenwoud op het eiland. Hier hebben we een wandeling gedaan langs een, voor de Aboriginals heilig, riviertje. Dit water was zo helder, dat het af en toe net leek alsof er geen water in zat. Na een goede lunch zijn we weer gaan wandelen, dit keer op blote voeten. Langs een bos pad zijn we naar Lake Wabby gelopen, het laatste deel van deze wandeling was door een enorme zandvlakte. In Lake Wabby hebben we weer een verkoelende duik genomen.

De 2e dag van onze tour zijn we begonnen met een erg bijzonder avontuur. We kregen de kans om Fraser Island vanuit de lucht te bekijken. Zo stoer als we zijn, zijn we met z'n vieren het mini vliegtuigje ingestapt. Dit was echt geweldig, niet te omschrijven hoe mooi. Ook een erg unieke ervaring om op te stijgen en te landen op het strand, dit kan maar op 2 plekken op de wereld. Hierna hebben we nog velen andere bezienswaardigheden van Fraser Island bezocht. We zijn naar het beroemde shipwreck geweest, de coloured sands, Indian head, Champagne pools en hebben een duikje genomen in Eli creek. Na een geweldig weekend, gingen we weer terug naar de camping om onze eastcoast reis te vervolgen.

Onze 3e camping was aan Coolum Beach. Hier zijn we een extra dagje gebleven om uit te rusten en een planning te maken voor onze verdere reis.

Onderweg naar de camping bij Kingscliff zijn we gestopt bij de Glass House Mountains. Hier hadden we vanuit het uitkijkpunt een prachtig uitzicht. Hierna zijn we verder gereden richting surfers paradise. Hier wilden we eigenlijk even stoppen om te zwemmen, maar het was zo druk dat we helaas ons busje niet kwijt konden. Uiteindelijk kwamen we dan bij onze camping aan, waar we uitzicht hadden vanuit ons plekje op de zee.

De ochtend daarna hebben we het Aboriginal museum in Tweed Heads bezocht. Vooraf hebben we een wandeling gemaakt door het mangrove bos, waar de Aboriginals vroeger geleefd hebben. Doordat het vloed werd, hebben we stukjes van de wandeling door het water moeten lopen. In het museum zelf kwamen we veel te weten over de geschiedenis van de Aboriginals. Hierna zijn we gestopt bij Byron Bay. Na een flinke klim werden we beloond met een geweldig uitzicht bij de welbekende vuurtoren. Ook hebben we hier op een gegeven moment een groepje dolfijnen gezien, dit was echt heel gaaf. De dag zijn we geëindigd bij Emerald Beach, waar we 's avonds nog lekker uiteten zijn geweest bij de Mexicaan.

De volgende ochtend was Evelien al erg vroeg wakker. Dit was gelukkig op deze camping niet zo erg, want er liepen erg veel wilden kangaroo's rond. Grappig om ze zo dichtbij in het echt te zien! Onze reis vervolgden naar Nelson Bay, waar we de volgende ochtend gesnorkeld hebben. Ook hier zaten weer erg veel vissen, maar het kon niet tippen aan Bali. 's Middags kwamen er op de camping 2 boodschappen autootjes voorbij, een groeten en fruit kraampje en een viskraam. Hier hebben we wat lekkere dingetjes kunnen scoren voor onze BBQ die avond.

Toen was het alweer tijd voor onze laatste bestemming, de Blue Mountains. Onderweg naar onze camping hebben we even een stop gemaakt bij Echo Point, waar we de Three Sisters bewonderd hebben. Het weer was hier iets anders dan de rest van onze reis, dus onze lange broeken en dikke truien moesten onderuit de backpacks worden gevist. Hierna zijn we nog even naar Scenic World gelopen om de ouders van Evelien het verschrikkelijke treintje te laten zien (zie eerdere blog). Die laatste nacht in ons tentje, was meteen ook de minst comfortabele nacht. De temperatuur daalden tot 8 graden, waardoor we klappertandend in ons tentje lagen.

Helaas kwam die dag erna een einde aan ons touren met het busje. We waren van plan een wandeling te maken in de Blue Mountains, maar het weer was best wel slecht. Bij de Three Sisters, konden we door de mist de Three Sisters niet eens herkennen haha. Onze laatste stop met het busje was bij de Wentworth waterfalls, een reusachtige waterval. Die avond kwamen we dan ook eindelijk weer aan in Sydney. Waar we de ouders van Evelien ons oude huis hebben laten zien en hebben gegeten bij onze lievelings Thai.

De dag daarna was het dan echt tijd om 'onze' stad te kunnen laten zien! We hebben een wandeling gemaakt langs de meest populaire bezienswaardigheden van Sydney, waaronder natuurlijk The Opera House. Hier hadden de ouders van Evelien een rondleiding cadeau gekregen van Iris, dit vonden ze erg leuk. Hierna hebben we ze meegenomen op een van onze favoriete tripjes, met de ferry naar Manly. Hier hebben we bij de beste pizzeria van Australië heerlijke pizza's gegeten en de rest van de middag gechillt op het strand. 's Avonds was er bij de St. Mary Catedraal een lichtshow om alvast in de kerstsfeer te komen.

De laatste dag met de ouders van Evelien zijn we naar de hoofdcampus van de Universiteit geweest, leuk om ze te kunnen laten zien aan welke Universiteit wij gestudeerd hebben. Hierna hebben we wat geluncht bij de Sydney Fishmarkets. Een grandioze vismarkt, met veel vissen in alle soorten en maten. In de middag hebben we nog wat souvenirtjes geshopt. 's Avonds zijn we in Darling Harbour gaan eten, om onze vakantie goed af te sluiten. Ook hebben we nog naar het mooie vuurwerk gekeken. Het was een mooie vakantie om niet te vergeten.

De ochtend hierna hebben we afscheid genomen van de ouders van Evelien en stond onze grote verhuizing op het programma. We wonen nu in Ramsgate Beach, een wijk wat verder uit het centrum ligt maar wel dichterbij onze toekomstige stage.

Een aantal dagen later was het tijd voor kerst! We hadden totaal geen kerstgevoel, maar gingen toch maar de kerstboodschappen in huis halen. Kerstavond hebben we samen met onze oud-huisgenootjes gevierd onder het genot van een heus kerstdiner. Op kerstdag zijn we naar Coogee beach gegaan. Hier hebben we met een stel andere Nederlanders een kerst BBQ gehad. Erg apart, kerst op het strand. De BBQ verliep niet geheel vlekkeloos, zelf na al 3 keer en dus ook 3 keer waarschuwen van ons, vond 1 van de Nederlanders het nog steeds een goed idee om spiritus op de BBQ te spuiten. Nadat hij vroeg 'waar zijn jullie bang voor?', vatte de fles spiritus vlam waardoor ook de grond eromheen in de fik vloog. Tot overmaat van ramp kwam de politie er ook nog op af, oeps. Gelukkig was het geen probleem, want het vuur was snel gedoofd! Tweede kerstdag kennen ze niet in Australië, dat is hier boxingday waarbij er een grote uitverkoop gehouden wordt in de winkels. Want ja, Jezus wordt toch geen 2 keer geboren? (quote van Yejin haha)

Na de hittegolf in Sydney waarbij de temperaturen opliepen tot 38 graden, was het dan eindelijk oudjaarsdag. Iets wat we al maanden met andere Nederlanders aan het plannen zijn. Die ochtend zijn we erg vroeg opgestaan, zodat we om kwart voor 7 's ochtends in de rij konden gaan zitten om een goed plekje voor het vuurwerk te bemachtigen. Het park zelf ging pas om 10 uur open, maar zelfs om kwart voor 7 was het al erg druk. Om 10 uur hebben we uiteindelijk een van de mooiste plekjes in het park kunnen bemachtigen. De dag was lang, vermoeiend en vooral erg heet. Maar toen het vuurwerk begon, waren we dit alweer snel vergeten. Het was echt fantastisch mooi en groots, een echt kippenvel momentje. Op dat moment waren we echt trots op alles wat we in Australië hebben mogen meemaken! Een mooie afsluiter van een mooi jaar en een ontzettend mooi begin van 2017.

Om 2017 op zijn Nederlands te beginnen hebben we op 1 januari een nieuwjaarsduik gedaan op Bondi Beach. We waren met een grote groep Nederlanders, voorafgaand aan de duik hebben we met z'n alle het Nederlandse volkslied gezongen. Dit was een erg speciaal moment, echt een bucketlist check. Het was erg leuk om te doen, maar dan wel in het lekkere warme water hier in Australië haha.

Onze laatste maand hier in Australië is nu officieel ingegaan, wat is de tijd voorbij gevlogen! Er staat ons nog een twee-weekse stage in het ziekenhuis te wachten en we gaan de laatste bezienswaardigheden op ons lijstje nog bezoeken. Nog even genieten dus, we zien jullie snel weer in het koude Nederland!

Sleep well mates!