Mid-semester break

17 oktober 2016 - Ultimo, Australië

Daar zijn we weer!

In de afgelopen weken hebben wij onze punten terug gekregen van de opdrachten die we hebben moeten maken. En, deze hebben we beide allemaal gehaald! Dit moest natuurlijk gevierd worden met wat leuke uitstapjes tijdens onze mid-semester break. Deze voelde voor ons langer dan een week, omdat we in de twee weken hierna maar een paar lessen hadden.

Op een van de minder mooie zondagen zijn we naar de Ikea geweest. Dit was net alsof we in Eindhoven waren, het zag er precies hetzelfde uit. Hier hebben de heerlijke zweedse gehaktballetjes gegeten, dit smaakte ons goed. We hebben ook maar meteen een voorraadje voor in de vriezer meegenomen.

De dag hierna zijn we gaan hiken in de 'Blue Mountains'. Het uitzicht was hier adembenemend mooi. Vanaf 'the three sisters' zijn we via een wandeling naar de 'Katoomba waterfalls' gegaan. Deze wandeling was voornamelijk door een soort regenwoud gebied, echt super mooi. Onderweg vlogen er heel veel kaketoe's voorbij, deze bleken later ook heel dichtbij de waterval te zitten. Je kon ze bijna aanraken! Na de waterval vervolgden we onze route richting een railway station. Wij dachten dat dit een normaal treinstation zou zijn, waar we de trein weer naar huis zouden kunnen nemen. Dit bleek helaas niet het geval. We kwamen uit bij een treinstationnetje van de steilste trein van de wereld... Dit was echt een hel. We gingen met een supersnelle trein in een hoek van 52 graden omhoog, dood eng... Wat waren wij blij dat we weer boven stonden haha. Verder waren de 'Blue Mountains' wel echt fantastisch!

Diezelfde week hebben we nog een wandeling gedaan, deze was van Spit naar Manly. In het begin van deze wandeling zagen we een grote leguaan die van het zonnetje zat te genieten. Wij vonden dit echt super speciaal, dus hebben een hele foto shoot gehouden.Al snel bleek dat deze leguanen overal op de route zaten, we hebben er dan ook verschillende gezien. Ook zaten hier wilde 'Bush Turkeys', deze waren toch wel een beetje eng. Hier zijn we dan ook snel voorbij gerend haha. De wandeling zelf was echt super mooi. We kwamen langs de mooiste witte kleine strandjes en prachtige uitkijk punten over de zee. Op de terugweg van Manly naar huis hebben we vanaf de ferry een dolfijn gezien! Echt super dat je die hier gewoon in het wild ziet zwemmen.

Om te vieren dat we precies 3 maanden van huis waren, zijn we uiteten geweest bij 'Pizza Autentico'. Dit was een restaurant waar je met alle gasten aan een lange tafel zat en waar ze langs kwamen met schalen pasta en pizza's. Een super leuk concept met heerlijk eten.

In Bondi zit er een heel mooi zoutwater zwembad aan de rand van de zee. Deze wilden wij graag eens van dichterbij bekijken, dus zijn we hier een dagje naar toe gegaan. De zee was nogal wild, dus toen het vloed werd kwam het water opeens zo dichtbij dat onze handdoeken zeiknat werden. 'S avonds hadden we weer een evenement van de Universiteit. We zijn toen met een groep internationale studenten op een 'Sunset Cruise' geweest. Je had vanaf de boot een super mooi uitzicht over de Sydney skyline, leuke dag dus.

Ook hebben we in de afgelopen tijd een BBQ op het strand gehad met wat mede Dutchies. Het was heerlijk weer, met lekker eten en gezellige mensen. Op deze BBQ kwamen we erachter dat er in november een concert is in 'The Opera House' van twee Nederlandse pianisten. Hierbij zullen de Koning en Koningin ook aanwezig zijn. We hebben hier dus snel kaartjes voor besteld.

Afgelopen week zijn we naar de Dutch shop geweest in Smithfield, zo'n 1,5 uur vanaf ons huis. Hier hebben we allerlei Nederlandse lekkernijen gehaald. Zoals: speculaas, frikandellen, curry, borrelnootjes en heerlijke winegums. Dingen die ze hier in Australië echt niet kennen en wij dus erg misten. Ook hebben we hier een echte frikandel speciaal en een portie bitterballen gegeten, dit smaakte prima! Binnenkort laten we onze huisgenootjes een frikandel speciaal proeven, we zijn erg benieuwd wat zij ervan zullen vinden haha.

Dit weekend was een dierentuin weekend. Vrijdag zijn we naar Taronga zoo geweest. Dit is een grote dierentuin met uitzicht op de Sydney skyline. Het uitzicht was vooral erg mooi vanuit het giraffen verblijf. Ook was er hier een zeeleeuwen show. Altijd zo bijzonder hoe dieren zo getraind kunnen worden om al die kunstjes te doen. Ook was er nog een vogelshow. Hierbij was er een vogel die bij een man in het publiek een dollar uit de hand haalden en weer terug bracht naar de verzorger. Later gaf hij de dollar weer terug aan de man, super grappig om te zien. Dit vonden wij de mooiste dierentuin waar we ooit zijn geweest.

Zaterdag hebben we aan een andere Nederlandse jongen Sydney laten zien, we waren net echte tourguides. 'S middags zijn we naar een andere dierentuin geweest; 'Featherdale'. Bij deze dierentuin kon je super dichtbij de koala's en kangaroo's komen. We konden de kangaroo's zelfs aaien, super leuk om dit meegemaakt te hebben. Ook hebben we de koala's en de wombat mogen aaien. Dit leverde leuke selfies op.

Vandaag was het een iets andere dag dan gepland. Toen Iris een smoothie wilde maken, ging het mis. Een onderdeel met de mesjes zat niet goed in de blender en toen Iris dit goed wilde doen, ging deze ineens aan. Dit resulteerde in twee diepe sneeën in haar duim en een tripje in pyjama naar de dokter. Gelukkig valt het mee en hoefde dit niet gehecht te worden. Voor onze huisgenootjes zag dit er wel heel dramatisch uit, de keuken was namelijk een soort crime scene geworden, met overal spatten bloed. De foto's hiervan zullen we jullie besparen. Eind van de week moet ze nog een keer terug om het te laten checken.

In deze weken hebben we ook een paar heerlijke stranddagen gehad. We proberen veel verschillende stranden in en rondom Sydney te bezoeken. Een hiervan was Tamarama, onze favoriet tot nu toe. Na een lekkere stranddag zagen we net voordat we gingen een walvis in de verte. Dit was zo bijzonder om te zien! We hebben we hier dan ook een kwartier naar zitten kijken. Voornamelijk het uit het water springen van de walvis was echt heel mooi.

Komende weken worden qua studie weer wat zwaarder. De laatste tentamens komen eraan en ook de stageplekken zijn bekend geworden. We lopen beide op dezelfde plekken stage. Onze stage in november zal in een psychiatrisch ziekenhuis zijn en de stage in januari zal op een chirugische afdeling zijn in een ziekenhuis. We zijn erg benieuwd hoe dit zal zijn.

1. Eline:
    17 oktober 2016
    Palm Beach in noord Sydney is ook zeker een aanrader. Als het goed is gaat er bus rechtstreeks vanuit york st