De eerste schoolweek

31 juli 2016 - Ultimo, Australië

Maandag begon het dan echt, ons semester aan de universiteit. We begonnen de dag met een hoorcollege van Acute Care, dit blijkt een eerstejaars vak te zijn. Het hoorcollege ging over het verstrekken van medicatie, dit kwam ons gelukkig al bekend voor. Na deze les hadden we wat tussenuren. Vanuit de Universiteit was er een oriëntatie dag georganiseerd, ook wel 'O day. Hierbij werden alle universiteitsverenigingen aan je voorgesteld. Wij hoopten dan ook dat we hier 1 of 2 verenigingen zouden kunnen vinden waarbij we ons aan konden sluiten. Dit is helaas niet gelukt. De meeste verenigingen waren of Aziatisch, of middeleeuws of gelovig. Dit past niet echt bij onze voorkeuren. Wel waren er wat reisbureaus aanwezig waarbij we folders hebben kunnen verzamelen voor onze reisperiode na de studie. Hierna moesten we weer aan het werk op school, een hoorcollege van Australian Health Care System stond op het programma. Dit blijkt een derdejaars vak te zijn en het derde jaar verpleegkunde is in Australië ook meteen het laatste jaar van de studie. Dit vak was dan ook behoorlijk pittig. Er wordt verwacht dat je al een basiskennis hebt van de politiek en de zorg in Australië, iets wat wij dus niet hebben. Daardoor was dit hoorcollege lastig te volgen voor ons. Hopelijk kunnen we in de toekomst op het niveau komen dat van ons verwacht wordt. De laatste les was een 'laboratory' van het vak Acute Care. Hierbij worden voornamelijk de verpleegtechnische handelingen behandeld en geoefend. De verpleegtechnische handelingen worden hier op een andere manier uitgevoerd, ook leren ze hier verpleegtechnische handelingen die wij op school niet krijgen. Bij de laboratory uren wordt er hier geoefend met een dummy. Deze dummy is echt veel leuker dan die wij kennen. Deze kan namelijk echte hartslagen, ademhalingen, bloeddruk en geluiden produceren. Hierdoor leer je de handelingen niet op elkaar, maar alles op een pop. Erg leuk om mee te maken.

Dinsdagavond zijn we met twee andere Nederlandse meisjes uiteten geweest in New Town. Hier hebben we bij 'the Italian Bowl' gegeten, beide hadden we een heerlijke pasta. Toen we een wijntje erbij wilden bestellen, bleek dat niet te kunnen. Toch zagen we anderen om ons heen wel een fles wijn drinken, het blijkt dat je bij dit restaurant je eigen fles wijn mag meenemen. Super grappig. Om de avond af te sluiten hebben we met z'n vieren nog een biertje gedronken in een bar met live muziek.

De dag hierna, woensdag, was het weer een schooldag. Gelukkig hadden we maar een vak die dag. Het was een 'tutorial' van Acute Care. Bij deze les hebben wij uitleg gekregen over PebblePad, dit is een online leeromgeving waar mee gewerkt wordt. Er wordt verwacht dat je sommige toetsen van dit vak hiermee inlevert, dus de uitleg was erg welkom. Een van de opdrachten van Acute Care houdt in dat je een wekelijkse reflectie maakt. Stiekem hoopten we dat ze daar in Australië iets minder mee bezig waren, aangezien we dat ook al veel doen op de HAN. Onze tutor van dit vak was heel vriendelijk en geïnteresseerd in de zorg in Nederland.Na deze lesdag was het tijd voor weekend!

Om ons weekend echt te laten beginnen zijn we vrijdag naar The Rocks geweest. Hier was een Foodies market. Er waren ongeveer 10 kraampjes waar ze allemaal eten verkochten, het rook er heerlijk. We kozen voor een hamburger met truffelboter en als toetje een mini cupcake. Hierna hebben we nog wat sightseeing gedaan en gechillt in the Botanic Garden. 'S avonds was er een 'dutchies in Sydney' borrel georganiseerd. Toen we in de bar aankwamen bleek een groot deel van de bar gereserveerd, ons niet beseffend dat dit voor de dutchies gereserveerd was. Tijdens ons eerste biertje kwam er jongen langs die ons Nederlands hoorde praten en ons erop wees dat het gereserveerde deel voor ons bedoeld was. Hoe toevallig was het dan ook dat deze jongen uit Ravenstein bleek te komen. We hebben hier een fijne avond gehad, op naar de volgende borrel! (die is elke maand)

Vandaag hebben we de coastal walk afgelegd van Bondi naar Coogee. Hoewel het weer niet super was, was het uitzicht fantastisch. Onderweg hebben we zelfs in de verte dolfijnen zien zwemmen! In Coogee aangekomen, hebben we in het strandpaviljoen lekker wat gegeten en gedronken. Hierna hebben we aan de zee gelegen in het zonnetje.

Het was weer een leuke week. :)

Sleep well mates!

1. Jeanneke danen:
    31 juli 2016
    Leuk iris en evelien....een leerzame en gezellige week geweest zo te lezen.

Groetjes en succes verder....en geniet er ook van.
  2. Elianne Thomashuis Herpen:
    31 juli 2016
    Die dummy zou wat zijn om hier in Nederland te introduceren! Weer heerlijk om jullie verhaal te lezen ! Succes en toppers zijn jullie
  3. Eefje:
    31 juli 2016
    Hey, Leuk om jullie verhalen te lezen. Al heel veel gedaan en meegemaakt in korte tijd zeg. Heel veel succes nu het studerende leven dan toch echt is begonnen. Komt vast allemaal goed. Evelien je kunt toch vast wel ergens zingen? Veel plezier nog.
  4. Ankie de Laat:
    1 augustus 2016
    Leuk verhaal. Ik heb jullie blog net voorgelezen aan de hele familie. In het vakantiehuis hebben we geen WiFi. We zitten nu op een terrasje in Quiberon aan zee, met een goede verbinding.